opdracht 24

Dag lieve jongens en meisjes!
🎵 Wij weten dat jullie allemaal graag naar muziek luisteren. Wij ook, hoor! 🎧
Naar muziek luisteren, doe je met je oren. 👂👂
Maar hoe werkt het gehoor eigenlijk?
En wat doet lawaai met onze oren?
Dat leren we vandaag!


De opdrachten in het groen met *** zijn niet voor iedereen.
Die maak je alleen als je die extra uitdaging wil/kan aangaan.
Vraag maar aan je leerkracht of dit een oefening is voor jou.
SUCCES !
Oefening 1
A. Filmpje: Hoe werkt het oor?

In dit filmpje leren we hoe ons oor werkt.
Bekijk het filmpje heel aandachtig. Zie je het filmpje niet? Klik dan hier.
B. Woorden leren

In het filmpje komen heel wat moeilijke woorden voor.
Oefen de belangrijkste
woorden met Quizlet en klik hier.
C. Kun je het even uitleggen?
Je weet al dat geluid zich voortplant met trillingen. Die trillingen noemen we geluidsgolven. Kun je ons nog eens uitleggen wat ons oor met die geluidsgolven doet?
Bekijk het filmpje een tweede keer (als dat nodig is). 👀📺
Zet de zinnen in de juiste volgorde:
schrijf de letter van de zin naast het juiste nummer.

A. Het slakkenhuis zet de trillingen om in een elektrisch signaal.
B. Geluidsgolven komen in de oorschelp.
C. De golven laten het trommelvlies trillen.
D. De oorzenuw zet het signaal door aan de hersenen.
E. De gehoorbeentjes (hamer, aambeeld en stijgbeugel) versterken de trillingen.
F. De golven gaan door de gehoorgang.

Schrijf dan je antwoorden op deze manier op een blad
papier:
1. ___
2. ___
3. ___
4. ___
5. ___
6. ___
D. Kun je het ZELF even uitleggen? ***

Herschrijf de zinnen hierboven en gebruik de woorden EERST, DAN, NADIEN, DAARNA en TEN SLOTTE of TOT SLOT. Maak een samenhangende tekst.
Woorden zoals EERST, DAN, .... zijn SIGNAALWOORDEN. Wil je meer weten?
-> Ga eerst naar deze pagina .
-> Lees dan goed de theorie over 'signaalwoorden van opsomming'.
-> Lees daarna de voorbeeldzinnen.
-> Bekijk vervolgens het kader met alle 'signaalwoorden van opsomming'.
-> Maak ten slotte zelf je tekst met deze woorden.
Nog tijd? Bekijk ook dan eens de andere signaalwoorden , rechts op de pagina.

Maak een foto en stuur die naar je leerkracht.

Als je het filmpje moeilijk kunt verstaan, kun je de tekst nog eens rustig nalezen. Klik op 'Toon letterlijke tekst' onderaan het filmpje of hier.
Oefening 2
We gaan experimenteren!
1. Wat heb je nodig?
Een mengkom, huishoudfolie, een schaar, een beetje zout of suiker, een kookpot,
een grote lepel

Doe dit experiment alleen als je het materiaal hebt. Je hoeft hiervoor niet speciaal naar de winkel te gaan.

2. Kijk goed naar de instructiefilmpjes 1 en 2 en voer daarna het experiment zelf uit.
Film 1: de voorbereiding. Zet alles klaar voor je begint. Wat hebben we nodig?
Film 2: de uitvoering. Wat ga je doen?
Film 3: de conclusie. Wat gebeurt er? Hoe komt dat?
Kijk pas naar het derde filmpje als je het experiment zelf hebt uitgevoerd!

3. Maak een filmpje van je experiment en post het op de WhatsApp van je klas.
Zeg in je film wat je gaat doen, wat je nodig hebt en geef antwoord op de volgende vragen in je video.
1. Wat gebeurt er als je op de kookpot slaat?
_________________________________________________________________
2.Hoe komt dat, denk je?
_________________________________________________________________
_________________________________________________________________

Zorg in je filmpje voor:
- een introductie: "Hallo, ik ben..... Vandaag leren we over het gehoor en we doen een experiment.
- een middenstuk: uitvoering experiment en uitleg en conclusie (zie vragen hierboven)
- een slot: zeg dat je gedaan bent en bedank iedereen voor het kijken. "Zo, dit was het. Ik hoop dat je het interessant vond. Bedankt om te kijken."
Oefening 3
Wil je weten hoe goed jij kunt horen? Doe de test!
Stap 1:

Surf naar de website van www.oorcheck.nl of klik hier.
Stap 2:
Volg de instructies op de website.
Hulp nodig?
- Klik op 'START DE TEST'
- Vul je gegevens in = schrijf je naam, leeftijd, ...
- Kies: hoofdtelefoon (of oortjes) of speakers
- Klik: 'Stel volume in' = zet je gsm of computer luider of stiller (beweeg op de balk hoeveel % je wil, bv. 50%)
Klik op 'Verder'

De test lukt beter met een hoofdtelefoon of met oortjes!
stap 3:

Klik op het woord dat je hoort.
Weet je het niet? Klik op 'Niet verstaan'

Klaar? Neem een screenshot van het resultaat en stuur het door naar de WhatsApp van je klas. Veel plezier!
Oefening 4
Te veel lawaai is slecht voor je oren. Dan kun je gehoorschade krijgen. Je oren werken dan niet goed meer. Maar hoeveel lawaai is te veel?
Geluid meten we in decibel (dB). Zo is het geluid van een koffieapparaat ongeveer 55 decibel, en van vuurwerk maar liefst 150 decibel.
Schrijf op een blad papier het juiste aantal decibels bij elk geluid.
een discotheek : __________ dB
een straaljager : __________ dB
een vallend blad: __________ dB
auto's op de snelweg: __________ dB
een stofzuiger: __________ dB
B. Hoeveel lawaai is veilig?
Wil je je oren beschermen ? Dan is het niet veilig om meer dan 8 uur per dag in een omgeving van maximum 75 decibel te zitten. De veilige periode halveert per 3 decibel extra.
Geluiden van 120 decibel en meer kunnen je oren direct beschadigen.
Wist je dat 20% procent van de jongeren gehoorschade heeft door naar veel te luide muziek te luisteren? Om je oren te beschermen, gebruik je best een hoofdtelefoon in plaats van oortjes als je naar muziek op je gsm luistert. En ga je naar een feest of een concert? Gebruik dan best oordopjes. 3 op 10 jongeren gebruiken oordopjes op een feest of festival. Maar dit kan natuurlijk beter. Oordopjes krijg je meestal gratis op een feest. Dus gebruik ze maar!
moeilijke woorden:
beschermen = niet kapot maken, veilig houden
niet veilig = gevaarlijk
omgeving = plaats
halveert = wordt de helft , 50%, korter
beschadigen = kapot maken

Tijd om te rekenen...
wiskunde
oefening 1:
Neem een papier, een potlood en een meetlat 📄+✏+📏
Teken het honderdveld hieronder over met je meetlat en duid aan hoeveel jongeren gehoorschade hebben.
- Hoeveel procent heeft gehoorschade? __________
- Hoeveel procent heeft geen gehoorschade? __________

oefening 2:
3 op tien jongeren gebruiken oordopjes op een feest of festival.
Hoeveel procent is dat? ______%
Teken dit hieronder over en duid het percentage aan.

oefening 3: ***
Als 3 op 10 jongeren hun oren beschermen met oordopjes. Hoeveel % beschermt de oren niet? Reken uit en probeer dit op een cirkel aan te duiden. (Teken eerst een cirkel op je blad.)

oefening 4:***
"De veilige periode halveert per 3 decibel extra."
Schrijf dit hieronder over op een blad papier. Reken en vul aan.

75 decibel gedurende 8 uur
78 decibel gedurende 4 uur
81 decibel gedurende _______
84 decibel gedurende _______
87 decibel gedurende _______
90 decibel gedurende _______
________ gedurende _______

C. Tips over gehoorschade ***
Wil je meer weten over gehoorschade?
Ga naar de website www.lne.be/gehoorschade of klik hier
Op deze site vind je goede tips om gehoorschade te voorkomen.
Schrijf vier tips op die nuttig zijn voor jou.
1. _________________________________________________________________
2. _________________________________________________________________
3. _________________________________________________________________
4. _________________________________________________________________
D. Test gehoorschade ***
Wil je weten of je gevaarlijk of veilig omgaat met je oren?
Doe de test hier.
Super gewerkt! Je bent klaar voor vandaag.
Neem een foto van alle antwoorden die je hebt opgeschreven 📷 en stuur hem naar de WhatsApp van je klas. 📲
Post zeker een ook filmpje 🎞🎬 van je experiment🥼 👨🔬👩🔬 en een screenshot van je gehoortest!